Stress

Stress

En overbelastningsreaktion

Stress er en overbelastning af nervesystemet, som ofte skyldes en tilpasningsreaktion.

Hvis du for længe og for ofte har overhørt din krops signaler, og overskredet dine egne grænser - og kroppens behov for hvile og ro- kan du pludselig en dag opleve voldsomme symptomer på  overbelastning.

Det kommer ofte uventet og snigende, fordi du ganske lidt ad gangen har overskredet dine egne grænser og behov- så lidt hver gang, at det ikke engang er tydeligt for dig selv.

 

 

Stress - en overbelastningsreaktion

Symptomer på en overbelastning - stress:

  • Hovedpine
  • tankemylder
  • Træthed og søvnproblemer
  • Hukommelsesbesvær
  • Ulyst
  • Anspændthed
  • Koncentrationsbesvær
  • Utålmodighed
  • Angst for almindelige problemer – en uforklarlig angst
  • Depression
  • Hjertebanken
  • Svedeture
  • Nedsat immunforsvar – hyppige infektioner
  • Appetitløshed
  • Svimmelhed
  • Diarré
  • Hårtab
  • Rysten på hænderne
  • Nedsat lyst til sex

 

Symptomer på stress:

 

  • Hovedpine
  • tankemylder
  • Træthed og søvnproblemer
  • Hukommelsesbesvær
  • Ulyst
  • Anspændthed
  • Koncentrationsbesvær
  • Utålmodighed
  • Angst for almindelige problemer – en uforklarlig angst
  • Depression
  • Hjertebanken
  • Svedeture

 

 

Hvad kan du gøre?

Hvis du pludselig en dag opdager, at du har nogle af disse symptomer, starter en rejse med at få nervesystemet i ro igen. Det kan tage lang tid - og tidsfaktoren kan man ikke forcere- men du kan selvfølgelig gøre noget for at arbejde med.  

Her er nogle forslag til, hvad du kan gøre.

Selv sagt er det min erfaring at det er godt at få  akupunktur og kinesiolgiske behandlinger, så du hjælper din krop bedst muligt.  Og ikke mindst får arbejdet med de mønstre og strukturer, som fik dig til at køre ud over rampen, så det ikke sker igen.

 

Derudover er det godt at:

  • Gå ture i skoven. Naturen har en meget helbredende påvirkning på mennesker.

 

  • Motionere. Når du har et overbelastet nervensystem, er det bedst at lave stille motion, som også kan styrke din egen energi. Det kan feks være gåture, yoga, tai chi og svømning.

 

  • Tænk over hvad du indtager. Kulhydrater er hurtig energi, og du har brug for en mere nærende kost som feks simremad, supper og kulhydratfattig mad.

 

  • Drop kaffen og drik urtete. Kaffe virker stressende og opkvikkende, og det har du slet, slet ikke gavn af. Særligt ikke, hvis du er stresset. Find stedet en lækker urtete, og drik så meget du har lyst til. Der findes virkelig mange gode urteteer, som er gode til at berolige. En af de mest kendte er Kamille te.

 

  • Prioriter din nattesøvn.

        Gør alt hvad du kan for at få mange timers søvn. Sørg for at soveværelset er HELT mørkt.

        Fjern alt, der ikke skal være i soveværelset, sov for åbent vindue og sørg for at al elektronik også er ude.      

        Lav åndedrætsøvelser når du går i seng, så du får ro på systemet.

       Volder det dig besvær at sove og falde i søvn, har mange mennesker glæde af Pascoflair,

       som er et helt naturligt produkt, som er effektiv og som du ikke bliver afhængig af.

        Det kan du finde  HER

    

  •  Tyngdedyne (eller kugledyne, som den ofte kaldes) er et produkt, som mange er glade for, fordi den virker meget beroligende, hvilket mange undersøgelser bekræfter. Tyngdedynen påvirker den proprioceptive sans, som informerer hjernen om din position i forhold til omgivelserne. Når du gennem kroppens proprioceptiske sans mærker tydeligt, hvor du er, tillader det hjernen at slappe af, så du roligt kan falde i søvn. (Det er i øvrigt den proprioceptiske sans jeg bruger virkelig meget, når jeg afbalancerer)

        Hvis du tænker, at det er noget du vil have gavn af, kan du finde links til tyngedyner HER

 

  • Ro. Sørg for at der er stille omkring dig. Sluk for musik og lokalradio. Stilhed giver dit nervesystem ro, så det kan regenere.

 

  • Er meditation en mulighed for dig? Så gør det endelig! Det påvirker nervesystemet særdeles positivt og bringer mange positive ting med sig.

 

  • Undlad at være sammen med for mange mennesker. Prioriter ro og stilhed omkring dig.

 

  • Hårtab kan være en frusterende konsekvens af kroppens overbelastning. Det er altafgørende, at nervesystemet kommer i ro igen, at din fordøjelse fungerer og at du spiser sundt. Mange har glæde af at tilføre vitaminer, som har indflydelse på håret.

         Jeg kender to firmaer, som har udviklet rigtig gode vitaminer til håret, som også (zink og selen) påvirker                  nervesystemet. Det er vitaminer fra Hairlust og yummihaircare. 

         De er lavet af naturlige råvarer, er uden tilsat sukker og er lavet som velsmagende vingummier.

         Yummi hårvitaminer kan købes HER og Hairlust kan købes HER.

 

 

  • Hvis dit job er foran en pc-skærm, kan det være afstressende med skærmbriller, som filtrerer noget af det blå lys væk. Du kan læse om skærmbriller HER

 

 

 

Nyd din kaffe i sofaen, mens du finder de tider du ønsker!

Hvad siger klienterne?

Efterlad en kommentar